نَّ بني إسرائيلَ تفرقَتْ على ثنتينِ وسبعينَ مِلَّةً ، وتفْتَرِقُ أمتي
على ثلاثٍ وسبعينَ ملَّةً كلُّهم في النارِ إلَّا ملَّةً واحدَةً ، قال من
هِيَ يا رسولَ اللهِ ؟ قال : ما أنا عليه وأصحابي
“Sesungguhnya Bani Israel telah berpecah kepada 72 golongan, manakala
umatku pula akan berpecah kepada 73 golongan. Kesemua mereka di neraka
kecuali satu golongan sahaja. (Para sahabat) bertanya, “Siapakah
(golongan yang tersebut) ya Rasulallah? Rasulullah menjawab, “golongan
yang aku dan para sahabatku berada di atasnya”
[Hadith riwayat al-Imam al-Tirmizi]
Pertama sekali pendengar menyeru pembaca sekalian supaya cuba
berlapang dada dengan apa yang cuba disampaikan ini, dan pembaca juga
harus menyedari bahawa pendengar itu merujuk kepada sang penulis. Dalam
artikel ini pendengar akan cuba membicarakan tentang sebuah hadis yang
agak kontroversi di mana nabi menyebut bahawa umat ini akan terpecah
kepada 73 golongan. Maka sebelum kita pergi lebih jauh dalam
membincangkan hadis ini, ada beberapa perkara yang perlu dirungkaikan
dan diselesaikan. Maka disini pendengar cuba menyakinkan bahawa tidak
kiralah apa pun latar belakang agama, mahupun sistem kepercayaan yang
setiap pembaca imani, kita semua akan dapati bahawa ada beberapa
perkara, aspek, serta kepercayaan yang berada diluar lingkungan seorang
yang mengaku muslim. Sebagai contoh, di zaman dahulu ada kumpulan
minoriti yang percaya bahawa Allah turun serta menjelma di dalam tubuh
ketua masyarakat mereka, dan secara literal, ia merupakan tuhan yang
berjalan ! Pastinya tiada siapa dikalangan kita yang akan setuju dengan
kepercayaan minoriti ini, dan mengangap perkara ini tidak boleh diterima
akal serta berada diluar kerangka kepercayaan seorang muslim. Begitu
juga kita akan sebulat suara bersetuju untuk menolak kepercayaan bahawa
akan ada nabi lagi membawa wahyu terhadap ummat selepas wafatnya Nabi
Muhammad S.A.W. Definisi kepada definisi sendiri adalah meletakkan
had-had serta batas-batas terhadap sesuatu perkara, begitu juga dengan
definisi muslim, bahawa ianya mempunyai batas batas serta had-had
tertentu.
Hadis ini telah diriwayatkan oleh ramai sahabat, antaranya Anas bin
Malik, Jabir bin Abdullah, Abdullah bin Mas’ud, Abu Hurairah, serta
ramai lagi, dan hadis ini disebut didalam banyak kitab hadis antaranya
Abu Daud, Tirmidhi, Ibn Majah, Al Hakim, Ibn Hibban, Musnad Imam Ahmad,
mudahnya hadis ini sangat maaruf dalam tradisi islam. Sesetengah riwayat
hanya menyebut bahawa ummat aku(nabi Muhammad s.a.w akan terpecah
kepada banyak golongan, ada riwayat menyebut bahawa ummat aku akan
terpecah seperti mana terpecahnya yahudi dan nasrani, dan ada juga
riwayat menyebut bahawa semua kumpulan pecahan ini adalah sesat kecuali
satu.
Maka kita punyai pelbagai riwayat, tetapi majoriti ulama dari
pelbagai bidang bersetuju bahawa hadis ini adalah sahih. Tetapi tidak
diragui juga ada beberapa salah faham dalam menanggapi serta memahami
hadis ini dan terdapat juga yang menyalah gunakan hadis ini untuk tujuan
tertentu. Maka disni ada beberapa salah faham yang cuba ditengahkan
oleh pendengar:
1) Mengambil angka 73 secara literal
Terdapat sebahagian golongan yang menggunakan hadis ini sebagai
hujah, mengambil angka 73 yang disebut dalam hadis secara literal bahawa
memang ada jumlah yang tepat yang menunjukkan jumlah golongan yang
menyeleweng di akhir zaman dan jika dicampur semuanya, jumlahnya ialah
73. Sehingga bukan sedikit mereka yang cuba menyenaraikan
golongan-golongan tersebut dan cuba menjumlahkan mereka menjadi 73.
Malangnya, sehingga kini tiada siapa yang dapat memastikan senarai yang
dilakukannya adalah yang paling tepat mengikut kehendak hadis. Buktinya,
setiap kali sesebuah senarai dikeluarkan, pasti ada saja golongan sesat
baru yang menyeleweng yang terkeluar daripada kebenaran al-Quran dan
al-Sunnah.
Sebetulnya, angka 73 perlu disikapi sebagai isyarat yang menunjukkan
“jumlah yang banyak” sahaja. Hal ini memang suatu yang masyhur dalam
bahasa ‘arab bahkan kaedah ini digunakan dalam beberapa tempat di dalam
al-Quran.
2) Beranggapan bahawa 73 golongan ini – kecuali satu – adalah kafir belaka
Jika kita merujuk semula kepada teks hadis tersebut, didapati Rasulullah menggunakan perkataan “umatku akan berpecah…”. Ini menunjukkan bahawa kesemua 73 golongan tersebut adalah termasuk dalam umat nabi Muhammad. Dalam erti kata lain, mereka kesemuanya adalah muslim!
Jika kita merujuk semula kepada teks hadis tersebut, didapati Rasulullah menggunakan perkataan “umatku akan berpecah…”. Ini menunjukkan bahawa kesemua 73 golongan tersebut adalah termasuk dalam umat nabi Muhammad. Dalam erti kata lain, mereka kesemuanya adalah muslim!
Dengan memahami hakikat ini, dapat juga disimpulkan bahawa setiap
golongan yang sudah diwartakan sebagai kafir adalah tidak termasuk dalam
skop perbincangan dalam hadith ini. Sebagai contoh, mereka yang
meyakini bahawa guru mereka adalah Allah yang berjalan di muka bumi,
atau adanya nabi setelah nabi Muhammad, atau percaya adanya al-Quran
lain selain al-Quran yang diturunkan kepada nabi Muhammad. Golongan yang
jelas kekufuran mereka ini tidak termasuk dalam 73 golongan tersebut
jadi hadis ini bukanlah berkaitan isu “Islam vs kufr”, tetapi ia adalah
berkenaan perbezaan yang berlaku dalam komuniti umat Islam yang
mendokong asas-asas rukun Iman dan Islam.
Setelah mengetahui 73 golongan ini adalah tergolong di kalangan umat
Islam, sayugia diingatkan mereka juga mempunyai hak sebagai umat Islam
secara umum seperti memberi salam, memenuhi undangannya, memberi nasihat
kepadanya apabila diminta, mendoakannya apabila terbersin,
menziarahinya ketika sakit, dan mengikuti jenazahnya ke perkuburan
(hadith riwayat al-Imam Muslim). Dan apabila disebut muslim, mereka juga
terikat dengan pertalian persaudaraan Islam.
3) Berpendapat majoriti daripada umat adalah sesat belaka
Salah faham yang seterusnya ialah seringkali mereka yang berhujah dengan hadis ini mengeluarkan pandangan bahawa hadis ini menunjukkan majoriti umat Islam akan jatuh ke dalam kancah kesesatan, kecuali sedikit. Hujahnya, di dalam hadis tersebut disebutkan bahawa 72 daripada 73 golongan kesemuanya di neraka. 72 daripada 73 bukankah satu peratusan yang besar, maka benarlah bahawa kebanyakan umat Islam akan tersesat di akhir zaman, lantas kebanyakan mereka akan berada di neraka?
Persoalannya, bagaimanakah kita mahu selaraskan pendapat ini dengan kenyataan bahawa Allah mempunyai rahmat yang cukup luas? Sedangkan umat nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wasallam seperti yang disebut nabi sendiri adalah umat yang dirahmati (inna ummati ummatan marhumah – hadith riwayat al-Imam Abu Daud al-Imam Ahmad)
Salah faham yang seterusnya ialah seringkali mereka yang berhujah dengan hadis ini mengeluarkan pandangan bahawa hadis ini menunjukkan majoriti umat Islam akan jatuh ke dalam kancah kesesatan, kecuali sedikit. Hujahnya, di dalam hadis tersebut disebutkan bahawa 72 daripada 73 golongan kesemuanya di neraka. 72 daripada 73 bukankah satu peratusan yang besar, maka benarlah bahawa kebanyakan umat Islam akan tersesat di akhir zaman, lantas kebanyakan mereka akan berada di neraka?
Persoalannya, bagaimanakah kita mahu selaraskan pendapat ini dengan kenyataan bahawa Allah mempunyai rahmat yang cukup luas? Sedangkan umat nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wasallam seperti yang disebut nabi sendiri adalah umat yang dirahmati (inna ummati ummatan marhumah – hadith riwayat al-Imam Abu Daud al-Imam Ahmad)
Sekalipun kumpulan-kumpulan yang tersesat ini sekian banyak
jumlahnya, sebenarnya mereka hanya dianggotai oleh jumlah yang kecil
sahaja. Menurut Dr Yasir Qadhi, kajiannya terhadap kumpulan Jahmiyyah di
dalam tesis masternya mendapati hanya seramai tidak lebih daripada 100
orang yang menganggotai kumpulan al-Jahmiyyah pada zaman
kegemilangannya. Sebab itu jika diteliti sekalipun ulama-ulama besar
dalam ‘aqidah memperkatakan secara meluas perihal kesesatan
al-Jahmiyyah, bahkan al-Imam al-Bukhari dalam kitab sahihnya meletakkan
bab “kitab al-Tauhid wa al-Radd ‘ala al-Jahmiyyah”, namun
sebenarnya kumpulan ini hanyalah kumpulan yang kecil saja, cuma mereka
diwakili oleh golongan aktivis yang lantang bersuara ketika itu yang
membawa pandangan yang pelik yang menyelisihi kebenaran al-Quran dan
al-Sunnah.
Oleh yang demikian, bukanlah janggal untuk melihat mereka yang
mengaku sebagai ‘golongan yang selamat’ menganggap mereka yang ‘selamat’
ini hanyalah beberapa kerat sahaja manusia di belahan muka bumi ini.
Atau mereka berpendapat dalam komuniti mereka misalnya, hanya ada dua
tiga orang sahaja yang tergolong dalam “golongan yang selamat”. Ini
ternyata sekali sebuah pendapat yang salah dan keliru!
4) Berpendapat 72 golongan yang sesat pasti ke neraka
Sebahagian ulama’ hadis berpendapat tambahan dalam hadis “…kesemuanya di neraka kecuali satu” adalah
sebuah tambahan yang dhaif (lemah, tidak boleh dijadikan hujah). Antara
yang berpendapat sedemikian ialah al-Imam al-Syawkani. Namun begitu,
sekiranya sahih sekalipun ia tidak sepatutnya mencetuskan kontroversi
apatah lagi salah faham bahawa majoriti umat ini pasti akan masuk neraka
belaka kecuali sedikit. Renungkan hujah di bawah untuk merungkai
persoalan ini.
Kita meyakini bahawa di dalam al-Quran dan al-Sunnah, Allah berjanji
akan memberikan ganjaran kepada sesiapa yang berbuat kebaikan. Ganjaran
ini mesti dan pasti akan diberi kepada pelakunya kerana Allah telah
menjadikannya wajib ke atas Dirinya untuk berbuat demikian. Di samping
itu, kita juga melihat ancaman Allah terhadap orang yang melakukan
kesalahan dengan neraka dan azab yang dahsyat. Namun begitu, ancaman ini
terserah kepada Allah untuk melakukannya atau dengan Sifat Maha
Pengampun Lagi Maha Penyayang, Dia akan ampunkan segala kesalahan
tersebut atau Allah akan mengampunkannya atas sebab tersilap atau
terlupa.
Sebagai contoh yang mudah, setiap perlakuan meminum arak itu adalah
haram dan pelakunya diancam dengan azab api neraka. Namun demikian, ini
tidak bermaksud bahawa semua peminum arak itu akan diazab dan kesemuanya
akan dicampak ke dalam api neraka! Allah akan ampunkan sesiapa saja
yang dikehendakiNya dengan Sifat PemurahNya, atau Dia akan membiarkan
saja kesalahan itu tanpa balasan, atau Dia akan mengambil kira amalan
kebaikan untuk menampung kesalahan dan dosa tersebut.
Kesimpulan
Ibn Taimiyyah dalam Majmu’ al-Fatawa seperti yang dipetik
oleh Dr Yasir Qadhi, berkata bahawa mereka yang tergolong dalam golongan
yang benar sekalipun, tidak semestinya mereka akan menjadi ahli
syurga. Bahkan dia berpendapat, boleh jadi orang yang tergolong dalam
kelompok yang sesat dan menyeleweng akan mendapat tempat yang tinggi
di akhirat disebabkan keikhlasan dan amal kebajikan mereka yang banyak.
Sebaliknya, mereka yang aqidahnya benar dalam golongan yang selamat,
jika mereka mendokong dosa yang banyak dan melakukan amalan tanpa
keikhlasan yang hakiki, dia berkemungkinan akan menduduki tempat yang
lebih rendah di akhirat kelak. Sebab itu pentingnya keikhlasan dan taqwa
yang boleh jadi dengannya Allah mengangkat darjat mereka yang tersesat
lebih tinggi berbanding mereka yang benar golongan namun tiada ikhlas
dan taqwa kepada Allah. Maka haruslah kita renungi kembali dengan jiwa
yang tenang terhadap firman Allah.
“Dan rahmat ku merangkumi segala sesuatu”
(Surah Al A’araf ayat 156)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar